onsdag 8 juni 2011

Förlossning på gång..?!?

Som jag skrev i förra inlägget så kom vi ju hem från semester i måndags klockan 20.00. Var väldigt sleten så de blev bara lite mat en dusch och sen la vi oss i sängen och såg på tv. Trodde jag skulle somna hur gott som helst men vid elva börja jag få smärtsamma värkar i ryggen i samband med sammandragningarna. Har ju haft mycket sammandragningar så de var jag inte så orolig för men de jobbiga var dessa värkar i ryggen! Sambon somna ju på en gång och eftersom han skulle upp klockan 6 för att jobba så sa jag inget till han utan låg å vände och bred och åma mig över hur ont de gjorde. Vig halv två tog jag ett bad för att se om det släppte och jag hade då inte lika ont men kände av att jag fortfarande hade värken så jag ropa på darlingen för att hämta min mobil så ringde jag å väckte mamma för att höra vad hon trodde och vad jag skulle göra. Bestämde mig för att vänta lite till och gick upp ur badet och vi la oss igen, sambon somnar ju med en gång och jag låg åter igen och hade alldeles för ont för att ens tänka tanken att sova... 02.58 ringde jag till förlossningen för att höra vad de tyckte jag skulle göra och de ville jag skulle komma in för en kontroll på en gång. Så de var ju bara att väcka sambon som så gärna ville sova hehe, tog med oss bb väskan som typ var färdigpackad, fundera på att ta med bilbarnstol också men jag sa att de är nog lugnt är ju bara en kontroll sen får vi åka hem igen..

Klockan 4 var vi på förlossningen och blev undersökta på en gång, hade 46 fosterrörelse på en timma och väldigt mycket sammandragningar men de var ju inget nytt.
Fick dock världens chock när barnmorskan berätta att livmoderhalsen är förkortad (bar 2 cm kvar av den) + att jag var öppen 3cm. Så vi blev inlagda på förlossningen för de skulle kunna göra fler undersökningar och ha koll på mig. Genast börja jag ju störa mig på att vi inte tog med bilbarnstol eller hade glömt packa handdukar å schampo, jag som såg helt förfärlig ut i håret! Men men. Fick 2 starka tabletter mot verken, de sa att jag skulle bli lite groggy och skulle få sova men jag tror då inte att de hjälpte för jag hade fortfarande ont. Sista gången jag kolla på klockan var 06.15 sen äntligen somna jag och vakna halv åtta av att sambon var borta, visste ju att han skulle ringa jobbet vid sju för å meddela att han inte kommer samt ringa mamma som gärna vill ha rapport hehe. Efter en stund dök han in och jag fick träffa den nya sköterskan som skulle ta hand om mig. De undersökte mig igen men jag hade inte öppnat mig mer så vid elva sa de att vi kunde gå iväg en stund och sen komma tillbaks vid 3 och göra en ny undersökning för att sen se om vi fick åka hem eller inte..
Efter en halvtimma märkte jag att jag börjat blöda så jag gick tillbaks till förlossningen för en kontroll men de var ingen fara så jag blev utsläppt igen. Guud vad tiden gick sakta. Vi vänta och vi vänta.. Tillslut var de dags för den nya kontrollen med en ny barnmorska och de hade inte hänt speciellt mycket. De ville egentligen att vi skulle bo på patienthotellet eftersom de tror att jag har bebisen om 1-2 dagar eller max en vecka (har egentligen 4 veckor kvar) men jag ville verkligen hem för att kunna hämta de saker vi missat och efter lite tjat fick vi de :)


Bild på ckg som togs, de kurvorna längst ner är sammandragningar och de längst upp visar bebisens hjärtslag som i normala fall ska ligga på det vita fältet men som på denna bild låg på det gula och röda fältet hela tiden, alltså väldigt högt. Men de lugnade ner sig efter en stund :)
En rolig bild på sambon som var sååå trött och somna så fort han fick chansen haha. jag var alldeles för pigg och hade så mycket i tankarna att sova gick inte! ;)

Guud vad gött jag sov i natt, i min säng för första gången på snart en vecka, aldrig längtat efter den så mycket som nu.. Nu har jag varit hemma ett dygn och de har inte hänt något mer, men de förvånar mig inte om vattnet går ikväll när jag ska på Liams avslutningspicknick..

1 kommentar:

Puppan sa...

Vad spännande! Längtar så otroligt efter att det ska bli min tur. :)