torsdag 16 september 2010

Lite mer om Paris

Svårt att komma ihåg att skriva om precis allt från resan. Kom på att jag missat skriva några roliga saker så jag måste skriva ett litet tilläggsinlägg :)

De absolut roligaste som jag nog aldrig kommer att glömma är när vi satt på flygplatsen på väg hem och en kille intervjuar älsklingen på engelska. Han frågar massa frågor om vart vi bodde och hur länge vi var där om vi kan tänka oss att åka dit igen osv. Så frågar de älsklingen vad han jobbar med, han kollar på mig och säger på svenska hur säger man de, han tänker efter i en sekund och svarar I kill cars (han jobbar på en bilskrot) jag skratta så jag höll på att dö, han som intervjua fick också sig ett skratt och kryssa i en ruta på pappret som att de var ett av alternativen. Till sist fråga de han hur gammal han var. Han svarar twentyyyyööööheeehhhööö(tänker så de knakar)tree :) Intervjuarmannen kolla på han som att ööh är du så gammal att du inte minns hur gammal du är haha.

De Absolut läskigaste var när vi sent på kvällen, sista kvällen går över ett torg och helt plötsligt grymtar älsklingen till nästan som ett skrik. Jag titta på han och fundera på vad de tog åt han och såg att han kolla ner vid fötterna under tiden vi gick. Jag kolla ner för att se vad han kolla på. Vi gick då nämligen på ett stooort galler flera meter brett och jättelångt och därunder såg man säkert 30 meter ner i tunnelbanan. De var skitläskigt!! När jag såg de så skrek jag som faan för de var jag verkligen inte beredd på å så var jag tvungen att springa ifrån de för de kändes som att man skulle ramla ner. De var absolut de läskigaste jag varit med om..

En annan häftig sak var deras toaletter. Tog tyvärr ingen bild men de fanns överallt och de var inte bara bara med dom. Inte som en vanlig toalett utan här var de massa finesser som skulel följas innan man kunde gå in. Den rengjorde toaletten även golvet efter varje gång den användes och de kunde ta tio minuter efter att den som varit på toaletten kom ut. Kan ni gissa om de tog tid att stå i dessa toalettköer.. Första gången vi stod i kön och personen kom ut så fundera jag på varför inte den längst fram gick in utan dörrarna stängdes, tog en bra stund innan man kunde trycka på en knapp så att den kunde gå in. Efter en stund förstod man ju varför. Undra vad som händer om man smiter in direkt efter,a ltlså under tiden den ska tvättas. Man kunde bara vara där inne i max tjugo minuter stod de, vad händer annars? ja dörrarna öppnas väl hehe.

Och ytterligare en annan sak som inte är som i Sverige är att de inte är rädda om sina bilar, inte för 5 öre! Varenda bil hade bucklor här och där och de parkerade verkligen hur som helst, hur nära som helst, uppå trottoarer, mitt i korsningar, precis intill varandra och helst uppå.

Så här stod bilarna precis överallt...


Detta var väldigt vanligt mellanrum mellan bilarna. Älsklingens syster som bor i Frankrike berätta att för å ta sig ut så kör man på bilarna både bakom och framför, lixom knuffar bort dom. Detta är VANLIGT i frankrike. Handbromsen får man INTE använda för då kan man inte knuffa undan bilarna. Jag skulle då aldrig använda min bil där de kan jag ju lova :)

En häftig motorcykel med tak :D


Å har man väldigt liten bil så kan man ju ställa sig på tvären ;)

Å väldigt många färglada och nerklottrade lastbilar fanns de gott om...

Inga kommentarer: