söndag 31 maj 2009

Är hemma igen...

Gud vad fort veckan i Tunisien gick då!! Var kanonfint väder mellan 30-40grader varje dag förutom en dag då det var lite molningt men fortfarande varmt. Var väldigt skönt att komma bort lite och vi har solat, badat och shoppat massor :D Men jag och Milla blev dock ganska besvikna på utbudet till tjejer som knappt var något.. Såg bara 2 butiker som sålde byxor till tjejer, tshirts kunde man ju iaf hitta i var 20e butik typ men det var svårt att hitta något man tyckte om. Men jag lyckades tillslut hitta något här och där så det blev en del tshirts, 3 kjolar, 2 byxor, 2 skärp, väska, plånbok, solglasögon, klockor och halsband med mitt namn på arabiska. Fan vad vi letade alltså!! För killarna fanns det hur mycket som helst och de kunde hitta något i varenda butik om det var så.. Så det blev en hel del kläder för Tony också, över 30 plagg. Så nu kommer vi väl se ut som värsta märkestöntar med alla våra disel, dior, hugo boss och dolce and gabbana kläderna hehe. Var väldigt billigt men fan vad jobbigt att handla. Dessa människorna drar i en hela tiden och man får inte titta i lugn och ro utan de ska hela tiden babbla massa och fråga vilken storlek man vill prova innan man ens kommit in i affären för att se om man ens gillar något. I detta landet gäller det ju att pruta och till en början var det en kul process där man satte sig på såna där kuddar på golvet och man satt i en ring och tryckte på denna miniräknaren för att komma fram till ett vettigt pris. De vill också väldigt gärna bjuda på te under tiden och det kunde fort gå en timma i affären eller i genomsnitt iaf 20 minuter bara pga prutning. Mot slutet tröttnade vi på hur jobbiga alla var och man blev bara mer och mer irriterad på hur dom betedde sig. Varför får man inte bara titta ifred och sen fråga om det är något istället men nej dom ska stå på en hela tiden och oftast så bara gick vi för vi orkade inte med det där. I köpcentrumen var dom lite bättre och dom satt iaf inte utanför för att dra in en men dom följer ju efter en hela tiden och det kändes bara väldigt jobbigt..

Vi hade jättekul och solade och badade mycket. Vi åkte också till olika städer runt omkring och kollade in medinorna och moskeer. Tog en tur till huvudstaden Tunis men där stirrade alla som att de aldrig sett en vit människa förr. Extremt jobbigt!! Eller så kan det ha varit för att vi hade korta kjolar och urringade linnen? Var ingen annan som hade det så man kände sig ganska "naken" i jämförelse till de andra. En gick omkring med vinterjacka och mössa fast det var 40 grader men inte fan stirra vi på han för det.

Att resa hit bara med tjejer rekommenderar jag INTE!! Jag och Milla kunde inte ens gå till havet och bada innan killarna dök upp för att fråga vad man hette och vad man jobba med och allt möjligt. Han ville gå ut med oss men efter en sådär 45 minuter så vi att vi skulle gå upp till våra pojkvänner vilket han inte trodde på hehe. Gissa om dom sen undrat på varför vi var borta så länge hehe.. Kunde ju nästan trott att vi drunknat ju.
Dagen efter tog jag och Milla en tur runt omkring området kring hotellet medans killarna drack öl på hotellet. Vi hann inte ens gå en minut innan det dök upp tre killar som med en gång frågar vad vi heter, om det är första gången vi är där, vad vi tycker osv.. Man försöker att gå ifrån och när vi väl kommit ifrån dom träffa vi på två andra några meter bort som fråga samma saker och som följde med oss en bit in mot stan. Vi sa att vi ville gå själva men dom tyckte bara men vadå vi ska ju åt samma håll då kan vi väl gå ihop? Så vi vek av och gick in på en affär som vi var på ganska länge och tänkte att nu slipper vi väl dom. Men nej dom stod fasiken kvar utanför och vänta och då hade dom dessutom fått med sig 5 andra kompisar och földe efter oss överallt.. riktigt jobbigt för man får inte vara ifred. Vi sprang över vägen för att komma ifrån dom men såklart så sprang ju dom också över och jag var ganska orolig eftersom man inte vet vad dom gör eller har tänkt göra.. Så vi vände och sa vafan vi går tillbaks till hotellet det går inte att gå på stan utan killar. Så efter detta gick vi alltid med dom hehe.. Väldigt skönt men många gånger fick man höra killar som ropa efter camillia eller mig, dom har väldigt bra minne konstatera vi iaf för vi kände inte igen alla vi pratat med hehe..

Åkte på två utflykter också. En piratbåttur på havet och en kameltur i öknen där vi fick rida på ett led och sen mata dom med en kaktus som man stoppat in i munnen. Och denna kamelamannen bröt av min kaktus och satte en mellan mina bröst som kamelen skulle ta och det var ganska obehagligt faktiskt men lite häftigt.. Trodde först han skulle bita mig men det var så mjuka läppar så :) Sen fick vi se en gumma baka traditionella tuniska bröd med harissa och sallad i som alla fick smaka. Var värkligen en upplevelse vi aldrig kommer att glömma. Och vägen dit var lite jobbigt för det var då man verkligen förstod vilket fattigt land det var och det såg ut precis som på tv med de olika hjälporganisationerna som samlar in pengar till dessa barn. Man såg dessa kojorna de byggt eller gamla trasiga hus och barnen satt där utanför i trasiga kläder. Hade det inte varit för att man åkte buss då så hade man nästan velat ge pengar till varenda ungen och man förstod då hur bra vi egentligen har det i sverige som till skillnad mot detta är väldigt lyxigt..

Tog inte så många kort faktiskt.. bara 1017. Har inte hunnit lägga in dom på datan än men får väl göra det senare idag.
Igår när vi kom till Norge och sen Sverige så var det väldigt stor skillnad. Allt var så grönt. Och shit vad mycket det har växt på våran tomt. Fick mig en överaskning när jag kom hem också för där stod Erica och vattnade mina blommor. Hälsade på Tonys familj igårkväll och jag frös som fan vid nio tiden fast jag hade jeans och kofta. I Tunisien kunde man sitta med kjol och linne dygnet runt om det var så. Var inte kallt på kvällarna en gång. Stor skillnad mot Sverige..
Var en sväng hos Syrran också och ville träffa henne och Liam som jag saknat extremt mycket men Liam var ju inte hemma :( Är rädd att han inte känner igen mig.. Och idag får jag nog heller inte träffa han eftersom han är med sin pappa.. Så jag fick ge hans snygga Diseltröja jag köpt till syrran istället..

2 kommentarer:

Linda sa...

høres ut som om dere har hatt en fin ferie, til tross for alle slitsomme selgere...

så spennende det må ha vært å ri på kameler da - og å oppleve litt av hverdagen til de dere besøkte :)

og å kjøre piratbåt hørtes spennende ut :)

ja, nå venter jeg bare på alle bildene :)

Milli sa...

Ja det var verkligen en upplevelse :D Har inte gått igenom bilderna än men det kommer kanske i morgon...