tisdag 6 januari 2009

Buckingham Palace


Buckingham Palace är ett mycket stort och häftigt slott med många fina detaljer och jag kan verkligen rekommendera en tur dit. Jag och mina kompisar gick ifrån Victoria där vi bodde, ända fram till Buckingham Palace i juni 2008. Det var skyltat och inga problem alls att hitta vägen, vandringen tog väl ca 20-30 minuter och vi fick sett mycket kul efter vägen. När vi kom fram kom vi ifrån sidan, och slottet såg då inte alls stort ut och jag blev nästan lite förvånad och frågade kompisarna om det verkligen var allt, men en av kompisarna hade varit där tidigare och sa - vänta tills vi kommer runt och du får se. Och då såg jag hur stort och fint slottet var med svarta stora stängsel och massa gulddetaljer på. Det låg väldigt fint till med massa blomsterabatter och små fontäner och statyer. Och det bara vimlade av folk, tänk att så många turister åker dit för att se slottet som Englands drottningen bor i.
Vi åkte ju mest dit för att vi skulle se vaktavlösningen som vi läst oss till i olika böcker att det ska vara varje dag under sommartid. Men den fredagen vi var där var det inställt :( väldigt tråkigt tyckte vi och jag kan tänka mig att dom flesta av alla dom turisterna nog hade tänkt som oss när dom åkt dit, att det var pga vaktavlösningen. Men det var ändå väldigt roligt att se slottet och alla vakter som gick fram och tillbaka framför slottet.
Hade varit kul att ta en titt inne i slottet som nu är ett galleri, men man hinner inte med allt man vill på så få dagar.
Skulle gärna besökt slottet en gång till för att se vaktavlösningen som alla säger är så enormt häftigt. Bredvid slottet ligger en jättestor park som heter Green Park och där finns det massa "tama" ekorrar som inte är rädd för att gå fram och kela.



3 kommentarer:

trivago sa...

Så synd att ni missade vaktavlösningen...

Anonym sa...

Vi pratade här hemma i veckan om slottet när vi såg en dokumentär och sonen berättade att det är otroligt mycket vakter runt slottet, det hade han reagerat över när han bodde i London. Det är förståeligt men tydligen väldigt utmärkande.

/Margareta G

Anonym sa...

Det är verkligen ett häftigt slott i London.