måndag 26 januari 2009

Trivagos veckotema - Utsiktsplats


Det är snart fem år sen jag var på spiraltoppen och jag minns att vi följde skylten mot Spiraltoppen och när vi kom fram till berget så var det en bomstation där man var tvungen att kasta dit 20 norska kronor i en balja, för att bommen skulle öppna sig och först då kunde man köra in. Sen körde vi uppför en extremt lång tunnel och man körde runt, runt, runt i flera varv och tillsist nådde vi toppen. Utsikten här ifrån är verkligen enorm och man kan se sågott som hela Drammen. Det fanns också flera fikabord så man kunde ta med piknickorgen om man ville, eller vill man äta lite lyxigare så finns det en restaurang där, och det fanns även en lekplats för barnen. Fanns också en stor grå kanot från 1905 som nu har blivit ett minnesmärke för kriget mellan Norge och Sverige. Fanns också flera små boder och själva platsen var väldigt stor. Tyvär så var jag inte så fotointresserad på den tiden och med en vanlig kamera blev bilderna som dom blev men kanske jag får chansen att besöka spiraltoppen igen, för att ta mycket bättre kort än förra gången. Rekommenderar verkligen ett besök hit!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul, denna plats har min sambo pratat om. Nu vet jag lite mer.