lördag 7 augusti 2010

Classic Car Week - Rättvik

I onsdags tidigt på morgonen så åkte vi till Rättvik. Har aldrig varit där tidigare och jag måste säga att de verkligen var vackert där. Påminde om barnen i bullerbyn på alla gamla små vägar fullproppade med små söta hus tätt på varandra. Skulle faktiskt kunna tänka mig att bo så.. Å nära är de ju till både Tomteland, Leksands sommarland, Falu gruva och björnparken i Orsa :) Har verkligen haft en super rolig och supermysig tid ihop med min älskling. Tre dagar gick ju superfort och rätt som de var så var de dags att bege sig hemåt...

De första vi gjorde när vi kom fram till campingen var att sätta upp förtältet och så grillade vi och mös. Sen tog vi något varv i de fullproppatade stan. Tog evigheter att ta ett varv och sen åkte vi iväg till travbanan där Drive in bion var. Var världens kö för att ta sig in. Tog 30 minuter att ta sig in från vägen och dit bara för att man stod still typ hela tiden annars hade de tagit två minuter..

Så här såg de ut bara efter 1,5 timma och de var insläpp i 4 timmar så giss om de var fullproppat sen. Riktigt kul å se :)

Så här såg de ut när bion börjat =) Vi bäddade ner oss i täcken och kuddar å mös med chips, godis och dricka. Verkligen romantiskt och jag kan säga att filmen Bröderna Karlsson var superrolig. Rekommenderar verkligen den filmen som går på bio just nu :D

Dagen där på åkte vi tidigt till Leksands sommarland =9 Hade verkligen tur med vädret för detta var den bästa dagen av de alla...

Var inte så stort som jag hoppas på men de kanske är för att jag varit på så många parker och vattenland, har ju faktiskt vore på europas största vattenland så då är ju inte detta mycket att skryta om men vi hade riktigt roligt ändå även om jag tror att barn har roligare =)

Älsklingen gick ju maskingymnasium och har kört massa grävskopor å allt vad de är så då blev han ju sugen på att testa när han såg denna minigrävmaskinen ;)

Jag körde fyrhjuling :) Sen körde vi även gokart, trampbåt, kanot, åkte pariserhjul, sköt med luftgevär, spela bowling, åkte vattenrutchkanor och nordens längsta forsränning på 300 meter mm.

Betonggrisarna var verkligen snygga i rättvik, de hade förvandlats till fina målade dalahästar. Att inte vi gör om våra grisar vad mycket trevligare de blir då än en grå stor ful klump...

På kvällen gjorde vi tacos och njöt av den vackra utsikten på campingen. Sen åkte vi till stan å satte oss där å kika på massa folk...

Å dagen därpå - sista dagen så skulle han ha med mig på att åka sommarrodel. Aldrig hört om de tidigare å jag tyckte de såg lite läskigt ut men om jag åkte bakpå så skulle de väl gå bra :) De giick suuuperfort och jag skrek iiiiii typ hela vägen =) Så körde vi av, trodde inte man kunde de. Så vi skrapa upp oss liten men vi var tvugna att kasta oss på igen och fortsätta ner eftersom man inte får stanna mitt i för då kan man bli påkörd å de var precis på håret att vi inte blev påkörda av hon som körde efter oss. Var tvungen att kasta oss ur när vi kommit fram för hon kom bara nån sekund efter oss. Men de var kul =)

Så här såg de ut på väg upp för den jättelånga skidbacken. Se den superlånga bryggan därborta. Måste ju vara typ världens längsta? Ser ut som den ska vara typ 1km eller så. Körde förbi den några gånger...

På vägen hem skulle vi åka inom Mora för att äta. Å hitta parkering när man har husvagn efter var verkligen inte de lättaste! Körde runt hela stan en miljon gånger å leta. Tillslut hitat vi en plätt som vi tyckte passa så vi stanna å stängde av men upptäckte att polisstationen låg precis till vänster så vi tyckte de var lite väl kaxigt och åkte vidare. Tog säkert en halvtimma innan vi tillslut hitta en lång handikappsparkering som vi låna :)

Senare stanna vi i Torsby för å handla å återigen en väldigt snygg parkering :) Inte lätt inte! :D

Var loppis precis överallt typ, tror jag var inom på alla loppisar i rättvik å hittade faktiskt ett våningskakfat (mycket nöjd med den, går i stil med de tårtfatet jag fick av älsklingen) och ett annat tårt/kakfat och en kaffekopp :) Köpte även pajform å massa andra bra att ha saker :)

2 kommentarer:

Lisa - Sockerrus sa...

Du har helt rätt.. ingen lämnade festen hungrig ;-)

Inlägget med tårtfyllningar finns nu på min blogg =)

Lisa - Sockerrus sa...

Glasscremes receptet ligger nu ute: http://sockerrus.wordpress.com/2010/08/08/recept-glasscreme/ och de andra två kommer =)

Ha en skön söndagkväll!