tisdag 30 december 2008

En Katedral som verkligen rekommenderas!

Om ni är intresserade av kyrkor eller katedraler så kan jag tipsa om Duomi Di Milano som är den häftigaste katedralen jag sett som är byggd helt i marmor.
Dom har byggt på katedralen sedan 1386 och nu över 500 år senare finns det fortfarande massa byggnadställningar runt om katedralen eftersom de håller på och renoverar.
Milanos Katedral är den tredje största i världen och är placerad mitt på torget i Milano så det är väldigt enkelt att hitta dit. Katedralen har 52 pelare som vardera reprenserar en vecka i årets alla 52 veckor.
Det finns också totalt cirka 3400 stycken statyer om man räknar med både utsida och insida. Man kan också gå in i katedralen helt gratis och det sägs att den ska vara helt enorm där också.
Vi hade inte tid till att gå in men det räcker med att se utsidan för den är så enorm och absolut värd ett besök. Är man i Milano så måste man se denna!

3 kommentarer:

trivago sa...

Fin bild och jätteintressant information! Att det finns 52 pelare hade jag ingen aning om!

Anonym sa...

Ännu en intressant historia, nästan som la familia i Barcelona.

Det går nog inte att missa den om du besöker Milano, ser enorm ut. Jag ska tipsa sambon som vill till Milano, han var på väg för något år sedan på en mässa - bokade och fixade allt - men det var fel år - en rolig historia idag.

/Avsändare Margareta G

Milli sa...

Hej margareta, kul att du hittat hit. Jo den är nästan som den i Barcelona. Har ju sett bägge katedraler och dom är ju ritade av samma arkitekt och den i Barcelona tror jag är mycket större och väldigt häftig den också men denna i Milano är byggd helt i marmor och är jättefin den också :)