tisdag 9 december 2008

Fusk-Macro är beställd :)

Jag har länge gått och funderat på ett macroobjektiv men eftersom jag har 2 objektiv som tillsammans kostar 12000 så känner jag att jag inte har råd att slänga ut 5000kr på ett riktigt macro. Satt och kollade lite på tradera och hittade ett så kallat fuskmacro. Det ser ut som vanliga filter men är alltså med olika förstorningsgrader. De ska visst vara i väldigt hög kvalite och vara ungefär likabra som ett riktigt macro. Om det stämmer vet jag ju inte än men det är 15 års garanti på dom. På tradera hade dom inte i den filterdiameter jag ville ha så jag fick helt enkelt buda på ebay och hela kittet kosta cirka 370kr ink frakt.
Min närmaste närgräns är 35cm fast jag kan ta kort på närmare avstånd ibland men enligt pappret så är det 35cm så med det största macroobjektivet på 10x zoom så borde jag alltså kunna stå 3,5 cm nära motiven? Ska bli kul att testa när det kommer. Så här ser kittet ut :)
Här har dom tagit ett kort på rosor med linsen som heter +1 och det blir alltså lite mer zoom än ett kort taget utan zoom.

Här ser ni filtret +2 och ni ser att man kan se bilden lite närmare än innan.

Här är +4 och man ser motivet väldigt nära.

Här är kortet taget med +10 som är macrolinsen. Här ser ni vad nära de kommit och ändå är kvaliten väldigt bra. Hoppas de är så i verkligheten också så att det inte bara är bilder som lurar. Men på alla dessa korten har de inte zoomat något utan bara bytt till de olika filtrerna och se vilken skillnad, sen har man ju såklart sin vanliga zoom så man borde kunna ta kort på små nyckelpigor och spindlar och sånt. Längtar verkligen tills denna kommer i posten.


Jag vill tillägga att det finns många olika märken på Ebay och det finns i många olika prisklasser och det finns liknande kit från 140kr med frakt men jag valde att lägga lite mer pengar för att få en med eventuell mer kvalite och där det är 15 års garanti.

Inga kommentarer: