torsdag 11 december 2008

Vem stal maten??!

Igår före Erica och syrran kom på besök så hängde jag ut en talgboll på framsidan och en på baksidan så att fåglarna skulle få lite mat och så att jag kunde ta lite fågelkort. Så när jag hängt ut dom så satt jag lite vid datan och fixade och sen efter cirka 20 minuter så kollade jag ut genom fönstret och börja undra på vart maten var? Gnuggade mig i ögat men nej då den hängde inte i trädet! Men vad fasiken inte kan de väl ha hunnit äta upp den? Då fick jag syn på talgbollen och den låg några meter bort under häcken. Så jag tog på mig tofflorna och gick ut för att hänga upp den igen. Men vad nu? Nätet och tråden den hängt i är borta? Kikar mig omkring men ser inget nät. Så jag lägger bollen framför trädet för att fåglarna ska kunna se den. Så går
jag in igen och svarar på ett sms och när jag koll-
ar ut igen efter bara några få minuter så var bollen borta igen! Men vad nu då? Då ser jag
något som rör sig under häcken längre bort
där stod det en fågel och mumsade. Jag skyndade
mig att ta fram kameran och tog hastigt ett kort ifrån köksfönstret. Det blev inte så bra kort då jag har en gran i vägen och inte hade tid att fokusera men jag hann få med den på bild ändå. Men eftersom bilden inte blev så bra så tog jag på mig jacka och skor och gick ut för att ta kort men som jag borde förstått så flög ju fågeln iväg direkt. Så då tog jag talgbollen som låg kvar där och la på bordet precis utanför köksfönstret så tänkte jag att nu ska jag banne mig ta kort på den som närmar sig bollen. Svarade på ett sms och tog av mig jackan och när jag kommer till köket bara någon minut senare så var bollen spårlöst borta!! 3 gånger lyckades de att sno bollen. Satt kvar ett tag och kikade men såg ingen boll så jag gick ut och hängde ut en ny. Än så länge hänger den kvar och det ska bli kul att se hur länge till den är kvar. Vill ta fina kort på fina fåglar och inte såna här stora tråkiga fåglar. Men det var lite av ett fågeljakts-äventyr :)

1 kommentar:

Livet på Citronodlingen sa...

Jadu, skator är kända för att vara tjuvaktiga ;o)