onsdag 9 juni 2010

--Söndag--

Sov faktiskt till tio, snacka om att vara trött! Sen åt vi frukost och drog iväg mot gräftnäs där de var hjulets dag. Läste om de i en av älsklingens biltidningar och hade ingen aning om vad de var men tänkte vi kunde ta en titt iaf eftersom vi ändå inte har så mycket för oss, om inte annat kunde vi spana in slottsruinen och nu blev de ju både och. Fortfarande fantastiskt fint väder :-)

Svängde även in på ett lanthandelmuseum från 1890-1960 men de var stängt så man kunde inte gå in och titta...

Men de fanns ju lite att titta på på utsidan iaf... Stod ingenting om några öppettider :(

När vi kom närmare gräftnäs så stod de helt still, jäklar vad trafik. Var värre än att komma in på power meeten juh.. Jag tänkte vara smartare och inte svänga in där alla andra svänger in utan ta nästa avfart men då stod de en vakt å sa att vi inte fick ta den vägen så vi var tvungna att gå jättelångt ändå... När vi går förbi den vakten så kom han mot oss och jag å syrran blev rädda att han skulle säga att vi inte ens fick gå där men så sa han bara: Bra bil ni kom i... Haha..

Nästan de första man såg i när man kom upp för backen var denna pyttelilla brygga och bredvid stod en groda och ett svärd. Var älsklingen som upptäckte svärdet och de tog skitlång tid för mig att upptäcka vart den var...

Sen svängde vi inom de gamla ånglocks museumet. De renoverade dock inuti så man fick inte gå in, tog dock en snabbtitt men de var jättestökigt. På bilderna på hur de såg ut såg de väldigt bra ut iaf..

Sen fick vi se när ånglocket körde iväg. 100kr per person kosta de att åka med. Åkte detta med skolan för mååånga år sen. Vi nöjde oss med att titta...

Sen kom vi fram till platsen där de fanns massa gamla bilar, traktorer, ånglocksmaskiner, mopeder osv...

En gubbe som försöker laga en ångmotor...

Gamla bilar. Känns som de blivit mycket bilar denna helgen så jag spar er på de bilderna :)

Sen gick vi upp mot slottsruinen. Är så vackert där :)

Köpte lotter också eftersom jag aldrig har tur längre men alltid hade förr, och här vann jag alltid när jag var liten så nu tänkte jag testa men nej då. Tjugo kronor rakt ner i skön.. =(

Så ser ruinen ut. Var även inne och kikade men de var inte så mycket som var öppet nu..

Ett av tornen. De andra rivdes av tågmuseumet eftersom de behövde sten att bygga med. Taskigt. Var en snäll farbor som berätta massa historia för oss när vi var i soldattorpet..

Intressant :) Fast man sett de hundra gånger, hehe...

Älsklingen störde sig på att jag tog massa kort på han så han tog massa kort på mig, de mesta var ju såklart bara på de som pöjker tänker på så de var massa kort på bara rumpan eller brösten. Men nån gång lyckades han få med ansiktet :)

Så såg de ut inne i soldattorpet. Kändes lite som att gå på gammelvala med massa gamla byggnader och gubbar och barn klädda i gamla kläder...

Fanns ett hus där de sålde massa hantverk också.

Så här såg slottruinen ut innan de rev de ena tornet och innan de brann. De har nämligen brunnit 4 gånger. Var någon som spått att de skulle brinna var hundrade år och de gjorde de också, år 1634, 1734 och 1834 men även år 1856 eldhärjades slottet!

Var verkligen fint och speciellt när de är så grönt å så fint sommarväder!! Sen åkte vi till Sbn och köpte glass och satt utanför och åt så kom Peter (bror) och hans tjej dit. Lustigt.. Och sen kom en person fram till vårat bord, jag å syrran kolla upp för att se vem de var (solen skymde), suckade och vände bort ansiktet. Vi är rätt lika jag och syster :)
Sen åkte vi inom museumet och hem och packa. Var hemma klockan åtta och gud vad skönt att vara hemma fast jag har ju självklart haft en toppenhelg!! =)

Denna helgen har vi hunnit med:
Fredag:
*Bilresan på 3-4 timmar till Sbn
*grilla
*Hälsa på farmor och träffa släkt
*Spela kubb med släktingar och deras grannar
*Besöka en 50 tals bensinmack
*Spanade in city Sollebrunn
Lördag:
*Bolaget i Nossebro
*Power meet, gått i flera timmar
*Grilla
*Åka till Lidköping för att se crusingen
*Hälsa på Camilla
Söndag:
*Åka till gräftnäs på hjulets dag
*Kolla in ånglocksmuseumet
*Besökte slottsruinen
*Kollade in alla gamla byggnader, soldattorp mm
*Svängde inom SBN för att ta en glass ute
*Besökte ett gammalt lanthandelsmuseum
*Packade och åkte till Trollhättan och åt mat
*Fortsatte resan hem

Shit vad mycket vi hunnit gjort på bara tre dagar! Inte konstigt man var helt slut! Inte har man märkt av någon semester då vi gjort saker i ett. Älsklingen upptäckte att de bara är 6 mil till Göteborg från min släkt så dit skulle vi tydligen åka nästa gång =)

Inga kommentarer: