torsdag 29 april 2010

Russar är att rolige de!!

Igår så var de väldigt lugnt på centret. Sen vid sjutiden så hörde man massa visselvipor, sånger, stojj och väsen. Jaha men de var ju bara russarna som börjat fira att de snart tar russen/studenten. Ni svenskar som inte har koll på vad russ är kan läsa de i mitt inlägg jag skrev förra året här.
De firar och festar varenda dag i maj till 17 maj då russetåget går. Fast de hade nog börjat lite tidigare i år. Härom dagen åkte de förbi massa russar på rullskidor i centret och nu dansa de å sjöng och försökte få med mig och ja man kan inte annat än att flina åt de. Jag vill också kasta mig in i leken, typ :) Varför gör dom så mycket mer av sin russ än vad vi som tar studenten gör. Russarna verkar ha så mycket roligt och gör så mycket galna saker! Sen som Linda skrev så är de ju mycket roligare att de går med sina specialla russekläder än vi som tar studenten som bara har vita kläder den dagen vi tar studenten, är ju inget som betyder just student egentligen. Och killarna skulle man ju kunna tro att de ska på begravning... Nää nörskera är att bra på att fira de!!

I mitt inlägg finns kort jag själv tagit på ett russetåg för 2 år sen men för att inte trötta ut er med samma bilder så har jag googlat så inga av dessa är tagna av mig.
Så här kan de alltså se ut i russetåget den 17 maj.

Och sen är de ju standard att alla åker i sina russebilar. De flesta ser ungefär ut som här. Helt vanlig buss-minibuss-van som de festar och kör omkring med dygnet runt ända tills de tar studenten.

Men vissa lägger ju ner extremt mycket tid och pengar på sina bussar och då kan de bland annat se ut så här...


Finns en intressant artikel här om några som köpte en russebuss för 60 000kr och bara för att de gjorde om den lite grann och den varit med en russ-säsong så fick de 410 000kr när de sålde den till årets nästkommande russegäng.

Dessa tjejerna kan ni läsa om här. Alla som ska åka med i denna bussen under denna tiden måste betala 23000kr och totalt har den kostat 640 000kr och då ingår kläder och en droppe alkohol. 28 tjejer var dom som åkte med denna och den blev kårad till den finaste i deras område.

Eller den här bussen som de har lagt ner 1,7 miljoner på. Bara ljudanläggningen som de hyrt kostade 600 000kr. Fattar verkligen inte att man lägger så mycket pengar på en buss men fasiken vad jag inte hade haft något emot att åka och festa i denna en månad eller ens en dag. Iaf om de var gratis och man var 18 år.

Helt sjukt vad de lägger ut pengar. Och man hade inte direkt gissat på att detta var russebussar om man mötte dom. Först tror man nog att de är en kändisbuss men i maj får man räkna med att allt nog är russebussar och de ser man väldigt mycket av utanför hos oss eftersom de bara är sådär 5km till norska gränsen...

Inga kommentarer: