tisdag 18 maj 2010

17 maj firande i Norge

Igår hade älsklingen tagit ledigt från jobb för att bli med mig, syrran och Liam till Norge. Han har knappt varit där innan så han tyckte nog de var väldigt intressant. Och syrran sa efter en kort tid i Norge Ånej de pratar ju detta språket och frågar mig hela tiden om massa norska ord å va de betyder :D Var inte lika mycket ståhej som russetåget jag såg i Drammen för 2 år sen men de är väl skillnad på stad och stad, var iaf kul att komma iväg en sväng å få se lite utöver de vanliga.

De allra första kortet jag tog, tog jag faktiskt ifrån bilen medans älsklingen körde. Kortet på denna killen är den första och den gillar vi skarpt. Alla är så glada och firar deras dag så hittar man en kille på trappen som ser jätteuttråkad ut och läser en bok i väntan på..?

Sa till de andra att de blir nog bara sådär max 50 kort idag. Öööhm eller sa jag verkligen de?! :) Blev 492kort. När vi såg denna bilen så ville älsklingen att jag skulle ta kort på den så de var ett kort mer än jag räknat med iaf :D

Även denna bilen var ju lite fin...

I norge så brukar alla småbarn samla på russekort som de som tar russen delar ut eller kastar ut åt alla håll. Barnen blir helt galna och vekligen springer ut mitt ivägen och de är sådär 5 stycken som bråkar om ett kort typ. Jag plocka faktiskt upp två kort jag med :) De står så mycket roligt på dom. På ett kort stod de best före: Hållbar hela året och min bil är 5-sätig, men 6 är tillåtet :)
På detta kortet upptäckte vi att även denna rosa söta tjej hade russekort som hon delade ut (trodde bara de var russefolka som dela ut dessa) och här kom en söt kille fram och fråga efter ett. Så sött :-)

Bilder ifrån russetåget...

Hur ska vi svenskar tolka detta? Tur man inte är helsvensk :D

Kul snusfodral, givetvis var man tvungen att blogga om de :D

Tänk om vi som tar studenten skulle åka i skottkärror och kundvagnar, visst vore de roligare :)

Eller kanske traktor, barnvagn eller dubbelcykel...

Var väldigt mycket folk som stod längst gatorna.. Gatorna är avstängda ifrån trafik pga detta.

Och massa russebussar såg man ju såklart. Inga jättepåkostade som de jag bloggat om tidigare men de som tog hem kongsvingerpriset måste ju vara denna Milf Hunter :D

Inga kommentarer: