söndag 2 maj 2010

Fordonsmuseumet i Arvika

Bilder från när vi var på fordonsmuseumet här i Arvika. Var väldigt intressant faktiskt. Trodde inte att de skulle vara så mycket där men de var lätt värt de 60kr de kosta att gå in...
Bilderna är tagna med kompaktkameran så de är inte av bästa kvalite men ni får iaf se ett hum om vad som fanns på museumet...

Denna bilen tyckte jag inte passa in på museumet iaf inte till en början, tyckte den såg för modern ut till skillnad från de andra men så berätta C att denna har byggts i Arvika eller rätatre sagt Jössefors. Hade aldrig hört att de tillverkats bilar här men då tyckte jag absolut att den passa in här. Måste ju visa saker som har med Arvika att göra :)

Titanic bilen :) Sån skulle en haft å jaa... hmm :D

Finfint körkort från 1923. Tog även kort på ett bevis man fick skriva under om att man högst får använda 40liter bensin. Men som ni säkert förstår så kan man ju inte visa alla kort heller...

Frankenstein :-)

Fanns massa fina målningar från hur Arvika såg ut förr i tiden, även de var intressant att se.

De hade byggt in staket också så de var nästan så man ville gå in på gården, eller oj då går man ju rätt in i väggen.

Jättebekväma stolar kan man ju tycka att de har, undra hur ont man får av å sitta en hel dag på de enkla stolarna i mitten :(

Snyggaste bilen:) Denna skulle man åkt i från Bröllopet, hade vore grejjer de :-)

Denna var också väldigt fin!! Lägg märke till Kristallörnen på huven. Sån kanske jag skulel skaffa mig å sätta på min huv :D

Och i bak hade de som C kalla de svärmorslucka. Där skulle tydligen den jobbiga svärmorn sitta när man åkte bil, haha :D

Per eklund har en egen avdelning med typ en miljon prispokaler, fanns massa på andra sidan skåpet också samt overaller, hjälmar å rattar med ingraverat namn...

På övervåningen fanns de en miljon cyklar och mopeder typ, även några bilar till samt denna gamla likvagn som gick där C är uppväxt men den slutade att köras på 1940 talet.

Modern cykel. Tänk er att sätta barnet i denna barnstol...

Eller denna konstiga cykel som man tydligen ska ligga och gunga med kroppen för att den ska kunna gå framåt. Inga vanliga trampor här inte.
Var som sagt superintressant och älskling har lärt mig massa nya saker om allt från hur bilar fungerar till hur lampor och ångmotorer fungerar. Han är kunnig han :D

2 kommentarer:

Vera sa...

Måste bara skryta lite och säga att jag faktiskt har åkt i den bilen på väg från kyrkan till bröllopsfesten. Den är helt underbar!!!!!

Milli sa...

Ja just de ja, tänkte inte på de när jag såg bilarna men nu när du sa det så minns jag de. Erica har ju visat mig kort från ditt bröllop :D