måndag 1 mars 2010

Hjertekjole = Hjärtan-klänning

De 2 senaste veckorna så har vi haft väldigt mycket norska kunder som köpt massa fleecetyg eller ullfilt eftersom de ska sy en hjertekjole. Första gången jag tog hand om en kund som skulle sy detta så såg jag ut som ett frågetecken men efter att både kunden och sen chefen berättat vad detta var så fick man ett hum om vad det norska nya modet var.
Har sagt till kunderna att ta med hjertekjolerna för att visa men jag klara inte hålla mig utan var tvungen att googla för att se hur en hjertekjol egentligen ser ut. Och jag blev helt kääär!! Jag baaara måste ha en. Och de finns såklart att köpa men kostar mellan 1500-2500nok kronor. Så jag har bestämt mig för att jag ska sy en, iaf prova. Har försökt googla efter mönster men det är inte lätt alltså.. ((Om någon har mönster att tipsa om så tar jag gärna emot det)) Men Annika hade något mönster som man eventuellt kunde använda om man gör om det lite =) Har inte sett någon svensk med dessa klänningar utan Norge är före i modet på vissa saker. Så var det med makrame tekniken också, det var superpopulärt i Norge i typ ett år innan svenskarna kom på att det var fint och de började knyta för fullt.
Dessa klänningar finns i huuuur många varianter som helst!! De kan fås med och utan armar, med och utan luva, med krage, med magficka, i ull, fleece och jag såg faktiskt något i linnetyg också (kan ju vara något till sommaren då man kanske inte behöver fleece) :D





Bilderna kommer från Mojodesign och det finns supermånga fina klänningar att titta på där...

Inga kommentarer: